Efter de oväntade problemen på premiärtävlingen var det full aktivitet i garaget med felsökning samt diskussion med racekollegor, motor- och kompressor”experter” osv angående vad problemet kunde bero på. Symptomen pekade på kompressorns förmåga att dränera olja och därför beslutade jag mig för att renovera den, dvs byta tätningar och lager vilket utfördes av JM Tech i Gustafsberg i Stockholm. Dessutom kopplades vevhusventilationen samt avluftningen från kompressorn om som ett försök att komma tillrätta med problemet. Allt detta drog ut på tiden vilket gjorde att den planerade träningen på Anderstorp fick ställas in.
När det tillslut var dags för provstart i garaget så gick detta bra. Motorn visade inga tendenser till problemen men jag var fortfarande osäker på om det skulle fungera vid belastning. Jag tog därför chansen att köra bilen på bromsbänk då Meca i Haninge hade sitt årliga vårevenemang ”Mecadagen”. Där fick jag även möjlighet att väga bilen vilket gav ett positivt besked då den var något lättare än jag trott. Vågen stannade på 1107Kg med ca 30 liter bränsle vilket ger en tomvikt på ca 1080kg som är ca 70kg mindre än jag trott. Även med belastning på bromsbänken verkade allt fungera så jag beslutade mig för att göra en test på bana innan det var dags för nästa tävlingstillfälle nere i Skåne i slutet på juni.
Bromsning av Alfa 156 TS Kompressor