Förare

Deltar sedan 2006 i Club Alfa Romeo Challenge, banracing med italienska fordon.

Jag heter Mats Forssén och är född i Örnsköldsvik men är bosatt i Stockholm sedan början på detta årtusende.

Bakgrund

Efter att under ett par säsonger ha kört en förarkurs och ett antal banmöten med min dåvarande bruksbil, en Alfa 156 TS SW, blev suget efter en Alfa anpassad för bankörning för stort. Våren 2005 köpte jag en GTV6:a som tidigare tävlats med i Roadsport och jag hann köra tre banmöten innan vintern kom. Trots att den ursprungliga avsikten inte vara att tävla så blev det direkt nästa mål i och med att bilen redan hade bur och tidigare hade haft vagnbok. Jag beslutade mig ganska tidigt för att målsättningen med första säsongen skulle vara att ta mig till start och mål i alla deltävlingar. Läs om hur säsongerna med GTV6an gick under menyn Tidigare race.

Efter ett par säsonger med GTV6an inkl ett motorbyte till en 24v V6a var det aktuellt att uppgradera bilinnehavet. Redan innan säsongsfinalen 2008 var genomförd hade jag sålt den gamla bilen och lyckades hålla mig på banan så de nya ägarna kunde hämta bilen helgen därpå. Bilen körs nu i den norska Alfaklubbens motsvarighet till vår serie, ”Corsa Italiana”.

Med siktet inställt på en modern och framhjulsdriven bil letade jag sedan för att hitta en lämplig ersättare och till slut föll valet på en Alfa 156 TS med kompressor. Den var dock inte tävlad med tidigare vilket innebär att det blev en hel del utsortering under den period jag ägde den. Bilbytet innebar att jag startade i klass 1 i CAR Challenge med början säsongen 2009. Den första säsongen med den nya bilen gick långt ifrån planerat på grund av oväntade problem med motorn och kompressorn. Eftersom denna setup inte är så vanlig var det svårt att hitta någon som kunde ge bra och konkreta tips på hur problemen skulle åtgärdas vilket gjorde att i princip hela säsongen gick utan möjlighet till problemfri körning. Under säsongen 2010 sorterades fler problem ut och satsningen fortsatte för att få upp farten och konkurrenskraften i ekipaget. Problemen fortsatte dock även säsongerna 2011 och 2012 så tillslut jag tröttnade på att lägga massor av tid och pengar på att försöka få bilen att fungera och höll därför på att tappa sugen helt på att hålla på med detta.

Våren 2013 köpte jag därför en annan racebil, en Alfa 75 TS, som var raceready samt helt standard i drivlina och ställde med den upp i klass 3 från den andra racehelgen på säsongen. Var otroligt skönt att återigen köra en bil som fungerade och jag tog sedan målflagg i alla race under resten av säsongen.