Knutstorp 1 juli 2007, träning

Dag 2 av racehelgen i Skåne.

Uppstigning kl 5.30 och hotellfrukost innan avfärd till Sturup. Dagen bjöd på strålande sol vilket var skönt som omväxling till lördagens moln och regn.

Började med att justera bakbromsarna vilket var ganska snabbt avklarat. Var färdig lagom till första passet och gav mig ut på banan för första gången och insåg snabbt att det är en fantastiskt rolig bana. Här vill jag absolut köra fler gånger så jag hoppas på en liknande dubbelhelg nästa år.

Fick under förmiddagen rapporter om att funktionärerna ansåg att ljudnivån var för hög så jag stoppade i insatser och körde vidare. Fick dock svartflagg under tredje passet vilket förvånade mig lite. Pratade dock med den ansvarige funktionären och han trodde inte att jag hade gjort något åt ljudnivån. Jag förklarade dock att jag hade stoppat in insatser och att jag skulle göra en permanent förbättring inför nästa tillfälle så fick jag köra vidare under dagen.

Under lunchen kom Rickard Bergh med diagnosutrustning som vi kopplade in. Den visade några felkoder, bla avsaknad av ventil för kolkaninster, inkonsekvent strömförsörjning samt för högt och lågt lambdavärde. Ett par av dem kunde vi skriva av. Jag har inte kopplat in någon ventil för kolkanistern och brukar bryta strömmen med huvudbrytaren. Vi koncentrerade oss därför på lambdaproblemet och tittade närmare på staplar som visar hur värdet ligger i realtid. Det märkliga var att det inte ändrades vid olika varvtal, felkoderna kom även tillbaka direkt när man tog bort dem. Kom då på att jag inte hade hittat någon bra dokumentation på vilken kabel som skulle sitta på vilken lamdasond. Jag fick mao göra en ”kvalificerad” gissning när jag kopplade in dem vilken naturligtvis hade blivit fel. Vi provade därför att skifta kablarna till lamdasonderna och startade motorn igen och omedelbart när felkoderna togs bort ändrades motorns ljud lite grann och tomgången sjönk något. Felkoderna dök inte upp igen och värdena ändrades vid gaspådrag samt låg betydligt bättre i förhållande till gränsvärden.

Stort tack till Rickard för denna värdefulla hjälp!

Dags för provkörning på banan och vilken skillnad! Med tanke på att det var bra krut i motorn på Knutstorp trodde jag inte att den skulle kunna gå ännu bättre men det var stoooor skillnad. Framförallt när man går på gas ut ur böjarna så drog den nu enormt mycket bättre. De som stod vid sidan av banan sa också att det var lite annan sång ur motorn.

Fortsatte med körpassen under dagen men avslutade självmant när jag hade varit av i samma böj ett par gånger och på god väg en tredje. Insåg att koncentrationen hade avtagit efter ett par intensiva dygn och sen skulle jag ju även köra de dryga 60 milen hem.
Hemfärden gick problemfritt men gissa om jag var trött kl 2.45, natten mot måndag, när jag äntligen var hemma i lägenheten efter lossning mm.