Mantorp 9 September 2006, race 7&8

Efter den bastuliknande upplevelse i samband med tävlingen på Kinnekulle tog jag tag i dragbilsfrågan och intensifierade mitt letande efter en ersättare till min 156 SW i form av en nyare dito, helst med drag och nivåreglering. Till saken hör att jag varit sugen på en 156 GTA sedan jag provkörde en sån för ca 2 år sedan. När det då dök upp en 156 GTA SW med avtagbart drag till salu på klubbens hemsida så blev jag ”tvingad” att köpa den.

Transport till Mantorp
När jag nu äntligen hade köpt en Alfa med drag ville jag testa ekipaget och hyrde jag ett biltransportsläp inför Mantorp trots att det är min närmaste bana. Jag hämtade släpet på fredag eftermiddag och åkte och lastade GTVn. Orutinerad som jag är att lasta och spänna fast bilen så tog det lite längre tid än jag trott. Fick därför ”umgås” med en massa andra bilister i köerna söderut från Stockholm innan trafiken började flyta bättre. Färddatorn visade på ca 1,1 liter/mil i snittförbrukning när jag var framme vid Sjögestads Motell strax efter 19.00 där kvällen tillbringades med övriga Alfistis genom att kolla på DVD och mingla på parkeringen.

Mantorp – säsongsavslutning
Det var kanonfint väder på lördag morgon vilket skulle komma att hålla i sig hela dagen förutom några regnstänk vid förarmötet. På plats på banan passade jag vid lossningen av bilen på att kolla om det fanns någon glipa mellan förardörren och karossen. Konstaterade smärtsamt att mitt lillfinger inte ryms däremellan i varje fall…

Jag hade Club Alfa Romeos sekreterare Fredrik Lavesson som passagerare på den fria banvisningen och denna gång kändes bromsarna perfekta direkt vilket innebar att jag slapp depåmeka. Träningen gick ok men jag tyckte inte att fästet var optimalt så jag justerade ner däckstrycket ca 0,2 kg runt om. Fästet blev väl iofs inte bättre av att flera ekipage spillde kylarvätska på banan bl. a på grund av blåsta topplockspackningar samt att en kylare sprack vilket gjorde bl. a Pariserkurvan extremt hal. Jag gillar Mantorp då banan är både lång och bred vilket gör att man lätt får fritt varv både bakåt och framåt vid träning och kval. Lyckades med 1.39.40 få åttonde kvaltid vilket innebar mitt i fältet av de 16 som deltog i kvalet.

Mantorp – Race 1
Det är lite lurigt på Mantorp då startrakan lutar nerför så man måste passa sig så inte bilen rullar framåt innan starten går vilket isåfall innebär tjuvstart. Då starterna gått sisådär tidigare tänkte jag försöka förbättra den punkten och vara med i starten. Laddade dock på tok för mycket så det blev en del hjulspinn och det kom bilar från ”alla håll”. Vi var 3-4 i bredd in i första kurva och i vanlig ordning ”fegade” jag ur och tappade därigenom flera placeringar. Hade dock ett kul race med en fight med framförvarande bil där jag försökte bromsa mig förbi i slutet av dragracerakan viket först misslyckades. Dvs jag kom för djupt in i kurvan och tappade tillbaka placeringen direkt. Varvet efter lyckades jag hålla en tightare linje och höll mig framför resten av loppet och slutade på 8:e plats i klassen, totalt 13:e plats med 1.39.90 som bästa varv.

Innan Race 2 kom Åke Nyberg fram och gav mig tips om att vara mjukare på gasen genom kurvorna. Han hade noterat att jag skickade ”morsesignaler” med gasen genom Pariserområdet. Såna iakttagelser och tips emottas tacksamt av en gröngöling som undertecknad!

Mantorp – Race 2
Denna start försökte jag ta det lite lugnare med gasen vilket innebar att jag inte fick hjulspinn men då gick det tydligen för sakta då jag ändå blev omkörd innan första kurvan. Försökte anamma Åkes tips och bilen kändes mycket stabilare (dvs mindre nervös) genom kurvorna. Lyckades även denna gång ta tillbaka en placering genom att bromsa mig förbi i slutet på dragracerakan och slutade på 7:e plats i klassen, totalt 12:e plats med 1.40.29 som bästa varv.