Knutstorp 17 Juni 2006, race 3&4

Inför Knutstorp bytte jag huvudbromscylindern till en ny med lite större area vilket i kombination med ett oändligt antal luftningar (av bakbromsarna) gjorde att bromsarna kändes betydligt bättre. Det är dock lite kinkigt med justeringen, dvs bakbromsarna måste justeras det sista som görs innan banåkning för att vara på den säkra sidan.

Knutstorp – biltransportsläp
Denna gång hade jag lyxat till det och hyrt både dragbil och släp för att slippa köra med GTVn de över 50 milen det är enkel väg till Knutstorp från Stockholm. Det gav blodad tand och det är helt klart att föredra att traila bilen så jag började direkt att leta en bruksbil med drag vilket det blir anledning att återkomma till.

Knutstorp bjöd på kanonväder hela dagen, ett par regndroppar (bokstavligen) lyckades dock ramla ner under förargenomgången på förmiddagen. Denna gång var det endast ett fritt träningspass innan kvalet som gick strax innan lunchen. Var av banan en gång efter att jag av någon anledning tvekade lite vid inbromsningen till första kurvan men ingen skada skedd, bara att ta ut svängen i gruset lite och köra upp på banan och fortsätta köra.

Knutstorp – Kval
Hade ganska konsekventa tider och på varv 5 satte jag mitt snabbaste varv med tiden 1.14.77. Det innebar fjärde kvaltid från slutet av fältet med dryga sekunden fram till närmsta framförvarande vilket var ett fall framåt som jag är helt nöjd med.

Knutstorp – Race 1
I starten visade sig min tävlingsorutin på ett väldigt tydligt sätt. Blev omkörd av två bakomvarande innan första kurvan. Resultatet blev att jag fick tillbringa racet till att försöka ta tillbaka åtminstone en av de förlorade placeringarna vilket inte var så lätt. Hade flera försök på startrakan men lyckades inte hålla positionen in i första böj. Till slut fick jag en riktigt bra utgång på rakan och passerade och la mig i idealspåret innan inbromsningen till första kurvan. Detta skedde på sista varvet så jag fick nöja mig med att ta tillbaka en av de förlorade placeringarna. Lyckades med konststycket att sätta min snabbaste tid på varv 5 även under racet och det var exakt samma tid som på kvalet, dvs 1.14.77.

Knutstorp – Race 2
Inför starten på race 2 var tanken att jag skulle vara lite mer på hugget men tyvärr blev det tvärtom. Om något ännu sämre start och passerade av enda bakomvarande bil. De första varven låg jag rätt nära de två närmaste framförvarande bilar och började få läge för att försöka köra om när jag laddade lite för hårt in i den skarpa vänstern innan krönet före hårnålen och tappade bakvagnen och körde sedan av på insidan av kurvan. Lyckades hålla bilen i rörelse och tog mig över krönet på gräset och kunde sedan fortsätta racet. Då var alla möjligheter till avancemang borta så då kunde jag koncentrera mig på att försöka köra disciplinerat och hålla idealspår osv. Satte då min bästa tid för dagen som blev 1.14.39. På början av sista varvet kände jag lite glykollukt i första kurvan och trodde för en sekund att jag hade problem men då såg jag att ett av tätbilarna hade slagit av rejält på takten och förstod att det inte var min bil som gått sönder. Passerade den bilen efter halva varvet och undvek med ett nödrop sista platsen även i detta race.