Kinnekulle 14 aug 2010, race 5&6

Till slut var det dags för tävling efter många timmar i garaget så en viss nervositet infann sig inför lördagen. Morgonen var lite mulen efter fredagens kraftiga regn men efterhand klarnade det upp till en riktigt fin och varm dag.

Träningspass 1
Det var 2 år sedan jag körde på Kinnekulle som dessutom är en knepig bana att hitta rätt på. Blev därför inga strålande tider på första träningspasset men glädjande nog fungerade ekipaget förutom att chauffören var på tok för långsam.

Träning 2
Efter några varv tappade jag effekt och laddlampan blinkade vilket liknade det problem jag hade på träningsdagen på Gelleråsen i mitten av juli. Inne i depå kunde jag konstatera att generator- och kompressorremmen krängt av från löphjulen vilket verkade märkligt. En närmare inspektion visade att generatorn satt löst vilket kunde förklara problemet. Tyvärr sitter det övre generatorfästet väldigt trångt till på grund av kompressorinstallationen och jag konstaterade att jag inte kom åt att dra fast detta fäste med mindre än att kompressorn lossas vilket inte låter sig göras som depåmekning. Tog dock beslut på att försöka köra med endast det nedre generatorfästet åtdraget och sedan monterades en ny rem. Blev klar med detta innan kvalet tack vare att det var ett lunchupphåll mellan träningen och kvalet.

Kval
Planen var att åka ut på kvalet för att se om allt fungerade och sedan försöka sätta en anständig tid men att inte köra hela kvalet för att spara lite på materialet med tanke på den temporära lösningen med generatorn. Reparationen fungerade men jag var långsammare än tidigare på dagen så jag tänkte ”ett varv till” varje gång jag passerade mållinjen och såg tiden på laptimern. Efter att ha upprepat detta några gånger så missade jag grovt på baksidan av banan och bästämde mig då att köra in i depå trots allt. När kvaltiderna kom upp såg jag glädjande nog att min laptimer visat ca 1 sekund fel och min kvaltid var 1:05.242 vilket gav nionde plats på startgriden.

Race 1
Var hyggligt iväg direkt i starten och hann tänka att jag hade chans att ta en eller ett par placeringar vid inbromsningen till första kurvan innan jag missade växlingen från trean till fyran. Innan jag fått i rätt växel hade jag ramlat ner till sista plats och fick börja jaga för att ta tillbaka placeringar. Lyckades ganska enkelt köra förbi ett par bilar på startrakan tack vare mitt övertag i effekt men sedan fick jag börja jaga för att klättra ytterligare. Fick till ett par hyggliga varv innan det kändes som att bakdäcken började överhetta då det blev ordentligt halt bak. Fortsatte dock att minska avståndet till framförvarande bilar och kunde tillslut sticka in nosen innanför Jörgen Mälargårds Bertone vid inbromsningen i sista kurvan innan startrakan. Jörgen stängde dock igen dörren och jag fick ingen bra utgång på rakan utan fick fortsätta jakten. I det kurviga partiet på baksidan av banan kom jag dock ikapp igen och tog mig förbi och tog genast sikte på nästa bil som jag också trodde mig kunna komma ikapp och eventuellt förbi. Jag blev dock lite snopen när målflaggan vajade vid mållinjen vilket innebar att loppet var över. På väg tillbaka till depå räknade jag och insåg att jag gått i mål på femte plats vilket jag var väldigt nöjd med. Innan oljespillet satte jag min snabbaste tid för dagen som blev 1:04.161

Race 2
Nytt för i år är att vi i race 2 kör med omvänd startordning. Det vill säga att startordningen i race 2 baseras på resultatet i race 1 men för de sex första vänds startordningen. Det innebar att jag startade i position två på gridden med Jörgen Mälargård framför och fyra snabbare ekipage direkt bakom. Med tanke på mina växlingsproblem i första starten var planen att ta det lite lugnt för att inte missa någon växel, samtidigt ville jag ju försöka ta vara på startpositionen. Resultatet blev att jag var riktigt långsam iväg och bilarna bakom mig flög förbi och jag var någonstans mitt i fältet in mot första kurvan. På nästa varv hade jag fortfarande bilar runt mig och tänkte bromsa på insidan när gasen hängde sig! Fann mig dock och slog av tändningen och kunde hålla mig hyggligt ur vägen och hela fältet passerade. Gjorde ett försök att starta men det var fortfarande full gas så jag rullade av banan och parkerade och fick sedan följa resten av loppet som åskådare vilket kändes rätt surt.

Summering av dagen
Trots att jag både fick depåmeka samt att jag bröt det andra racet så var dagen både riktigt rolig och ett stort steg framåt efter den senaste tidens problem. Nu blir det några hektiska veckor för att få ordning på gas, generator och rem innan säsongsfinalen på Mantorp den 4 september.

Bilder: https://photos.google.com/album/AF1QipMB4IfTUNGaizehezg7F268TvyZassc0sS-ABzc